Komunikacja niewerbalna - ile przekażemy bez słów? - Instytut Szkoleń i Rozwoju Copernicus
Skontaktuj się z nami: 504 100 182 660 463 736 biuro@szkolenia-torun.pl

Komunikacja niewerbalna – ile przekażemy bez słów?

Popularne przysłowie mówi o tym, że “obraz wart jest więcej niż tysiąc słów”. Ciężko nie zgodzić się ze stawianą przez nie tezą, szczególnie w kontekście komunikacji niewerbalnej; aforyzm doskonale podkreśla najważniejsze cechy, zalety oraz ogromną wagę tego rodzaju komunikacji, który odbywa się za pośrednictwem narzędzi innych niż język.  

Korelacja komunikacji niewerbalnej ze wspomnianym powyżej przysłowiem wynika w dużej mierze z tego, że według licznych badań wpływa ona na odbiór przekazu w aż 55%. Mówiąc prościej – komunikacja niewerbalna odpowiada za większość odczuć, które wywołują w innych nasze słowa. Właśnie dlatego bynajmniej nie należy lekceważyć jej znaczenia tak w życiu codziennym, relacjach biznesowych, a w szczególności – w wystąpieniach publicznych. Niniejszy artykuł dostarczy Wam wielu ciekawych informacji na jej temat, a jeśli zechcecie rozwinąć nabyte za jego pomocą kompetencje, dobrym wyborem będzie nasze zbliżające się szkolenie dotyczące wystąpień publicznych oraz autoprezentacji. 

Komunikacja niewerbalna charakteryzuje się dość dużą liczbą stosunkowo tożsamych definicji. Według najpopularniejszej z nich, za komunikację niewerbalną uznaje się przekaz informacyjny wyrażany bez użycia słów, a więc za pomocą narzędzi takich jak mimika, gesty, pozycję i ruch ciała, ale także intonację głosu. Do komunikacji niewerbalnej zalicza się również nieco bardziej nieoczywiste rodzaje zachowań, które często wykonujemy nieintencjonalnie. Mowa tutaj między innymi o ubraniach, które wybieramy, a nawet o sposobie ułożenia przedmiotów na naszym biurku.

 

W kontekście przytoczonych informacji z pewnością oczywiste jest już, jak wielką rolę odgrywa komunikacja niewerbalna, szczególnie podczas wystąpień. W jaki sposób zadbać o to, co i w jaki sposób komunikujemy za jej pośrednictwem? Oto kilka sprawdzonych sposobów!

 

Jednym z najprostszych sposobów na poprawienie tego, co komunikujemy niewerbalnie, jest przećwiczenie postaw ciała oraz ruchów i gestów kojarzących się z otwartością. Należą do nich między innymi rozluźniona postawa ciała, swobodnie zwieszone ramiona, odpowiednia intonacja głosu, brak nadmiernej gestykulacji. Koniecznie zrezygnować należy z zachowań rozpoznawanych jako zamknięte – a więc z tworzenia barier za pomocą ułożenia rąk czy nóg, nerwowości ruchów, czy unikania kontaktu wzrokowego.

Część z wymienionych zachowań wpisuje się w tak zwany Efekt Aureoli. Zakłada on, że ocena danego człowieka dokonywana jest przez odbiorcę w sposób częściowo nieświadomy i zautomatyzowany, na podstawie pierwszego wrażenia, które następuje między innymi poprzez ocenę postawy, uśmiechu, kontaktu wzrokowego.

 

Kolejnym ważnym elementem w komunikacji niewerbalnej podczas wystąpień jest odpowiednia gestykulacja. Warto pamiętać, by zachować w tym temacie pewien umiar – przesadna, zbyt częsta lub energiczna gestykulacja może wzbudzić u odbiorcy wrażenie zamknięcia, lub nieszczerości mówcy. Sprawa podobnie ma się z popularną w latach ‘90 “piramidką”, złożoną z palców dłoni – jej nadużywanie przez polityków i mówców sprawiło, że aktualnie uznaje się ją za gest mocno nieaktualny, świadczący o nieszczerości lub archaiczności. Z ogólnych zasad gestykulacji pamiętać należy o tym, by gesty wykonywać powyżej linii pasa, wskazując używać pełnej dłoni, a nie palca, oraz by podkreślać za pomocą swoich ruchów najważniejsze, kluczowe kwestie, na które odbiorca w szczególności powinien zwrócić swą uwagę.

 

Występując publicznie, należy pamiętać także o innych aspektach komunikacji niewerbalnej – mowa tu o mimice. W tym przypadku należy unikać oblizywania i przygryzania warg, dobrze widziane jest jednak lekko przesadne podkreślanie mimiką wagi wygłaszanych słów.

 

Jeśli chodzi o ruch, warto zwrócić uwagę na zagospodarowanie przestrzeni. Mowa nie tylko o tym, by pamiętać o zasadności sporadycznego poruszania się po scenie, ale również o tym, by obejmować swoich odbiorców wzrokiem, co generuje u nich wrażenie bezpośredniości kontaktu z osobą mówiącą.

 

Występując publicznie najlepiej zdecydować się na strój klasycznie uznawany za elegancki i formalny. Dostosowanie do ogólnie przyjętych zasad savoir-vivre przyniesie duże korzyści w odbiorze mówcy przez grono odbiorców!

 

Podobnie jak w przypadku komunikacji werbalnej, komunikację niewerbalną usprawnia się za pomocą pracy i treningu. Ćwiczenia przed lustrem, a także nagrywanie i odtwarzanie swojego głosu, a także inne opcje samodoskonalenia w tej kwestii, to sposób na to, by w krótkim czasie stać się zdecydowanie lepszym mówcą. Jesteśmy przekonani, że pomoże Wam w tym również niniejszy artykuł.

2019-06-11T11:21:27+02:00